Gydymo įstaigos įpareigojimas pateikti atsakymą į Jūsų skundą

Pateikėte skundą gydymo įstaigai, tačiau nesulaukėte jokio atsakymo? Tokiu atveju aktualu susipažinti su Klaipėdos apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus 2025 m. sausio 30 d. nutartimi civilinėje byloje Nr. 2S-113-889/2025.

Pareiškėjas prašė teismo įpareigoti atsakovę, ligoninę, pateikti atsakymą į ieškovo skundą. Pareiškėjas skundą pateikė po to, kai 2024 m. liepos 17 d. nuvykęs į iš anksto užregistruotą vizitą pas gydytoją specialistą ligoninėje, jokių paslaugų negavo ir ligoninės administracija jokio paaiškinimų dėl tokios situacijos nepateikė. Skunde pareiškėjas prašė tiksliai ir aiškiai nurodyti, kokių veiksmų jis turi imtis, ir įvertinti gydytojos veiksmus, nes jie neatitinka gydytojo etikos normų.

Pirmosios instancijos teismas atsisakė priimti pareiškėjo skundą kaip nenagrinėtiną teisme civilinio proceso tvarka, iš esmės motyvuodamas, kad pareiškėjo skundo reikalavimai nesukelia materialiųjų teisinių pasekmių, o materialiųjų teisinių padarinių nesukeliantis reikalavimas negali būti savarankiškas bylos nagrinėjimo dalykas, nes jo nagrinėjimas ir patenkinimas nėra teisės į teisminę gynybą įgyvendinimas.

Klaipėdos apygardos teismas panaikino pirmosios instancijos teismo nutartį ir pareiškėjo skundo priėmimo klausimą perdavė pirmosios instancijos teismui spręsti iš naujo. Apygardos teismas nurodė, kad Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas yra konstatavęs, kad ligoninė yra asmens sveikatos priežiūros įstaigos ir nevykdo viešojo administravimo. Informacijos, susijusios su pacientui teiktomis asmens sveikatos priežiūros paslaugomis, nesuteikimas iš esmės yra susijęs su asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimu, o tai yra civilinės teisės reguliavimo dalykas. Būdamas civilinio teisinio pobūdžio, keliamas ginčas yra teismingas bendrosios kompetencijos teismui.

Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas (toliau – PTŽSAĮ) nustato paciento teises ir pareigas, paciento skundų nagrinėjimo tvarką. PTŽSAĮ 23 straipsnyje reglamentuojama teisė pateikti skundą dėl paciento teisių pažeidimo (išskyrus dėl paciento sveikatai padarytos žalos atlyginimo). Nurodyto straipsnio 5 dalis numato, kad pacientas su skundu dėl jo pažeistų teisių, susijusių su asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumu ir kokybe, gynimo turi teisę kreiptis į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą prie Sveikatos apsaugos ministerijos, dėl jo pažeistų teisių, susijusių su privalomojo sveikatos draudimo klausimais, gynimo – į Valstybinę ligonių kasą prie Sveikatos apsaugos ministerijos, dėl jo pažeistų teisių, susijusių su asmens sveikatos priežiūros paslaugų atitiktimi bioetikos reikalavimams, gynimo – į Lietuvos bioetikos komitetą. Į šioje dalyje nurodytas institucijas pacientas turi teisę kreiptis, tik jeigu nesutinka su asmens sveikatos priežiūros įstaigos, kurioje, jo manymu, jo teisės buvo pažeistos, sprendimu, priimtu išnagrinėjus jo skundą, arba jeigu jo skundas asmens sveikatos priežiūros įstaigoje nepriimamas nagrinėti, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytus atvejus, arba jeigu jo skundas neišnagrinėjamas per šio straipsnio 6 dalyje nustatytą terminą. Šioje dalyje nurodytais atvejais pacientas turi teisę kreiptis ir tiesiai į teismą, taip pat skųsti teismui šioje dalyje nurodytų institucijų veiksmus ar neveikimą nagrinėjant jo skundą.

Apygardos teismas, vertindamas PTŽSAĮ nustatytą skundų, nesusijusių su žalos atlyginimu, nagrinėjimo tvarką, konstatavo, kad privaloma ikiteisminė tvarka jiems nagrinėti nėra nustatyta.

Taigi, tuo atveju, jeigu gydymo įstaiga neišnagrinėjo jūsų skundo per įstatyme numatytą terminą, jūs turite teisę kreiptis į teismą, prašydami įpareigoti gydymo įstaigą atlikti veiksmus, t. y. prašyti apginti jūsų galimai pažeistas teises įpareigojant gydymo įstaigą įvykdyti pareigą natūra ir pateikti atsakymą į jūsų skundą.